Selskaper
  • SalMar
  • FRØY

NTS ASA

Kvalitet og sikkerhet i fokus

  • Hjem
  • Om oss
    • Styret
  • Aktuelt
  • Kontakt oss

12. februar 2016

Dåp og dype tradisjoner

Da MS Namsos gled rundt Merraneset, kom ikke bare «nok en båt» til kai. Dette er den mest avanserte maskinen for laksehåndtering som skal gi fortsatt utvikling og vekst i næringa – ikke minst på tradisjonsrike Namdalskysten.

 

MS Namsos - i Namsos by night! Foto: Lasse Engbakken

MS Namsos – i Namsos by night! Foto: Lasse Engbakken

Byen og regionen som fostret popbandet bak «Vinsjan på kaia» har sine krystallklare maritime tradisjoner. Den purunge konfirmanten som på 50- og 60-tallet mønstret på ei eller anna skute for å smake de salte utfordringene som dekksgutt.

 

Historien til Namsos Dampskibsselskap begynte helt tilbake i august 1879 med så vel fast rute til handelsbyen Trondhjem som lokalrute fra Namsos til de omliggende fjordbygder. De første båtene var Namsen og Trio, sistnevnte ervervet fra et rederi på Kolvereid.

 

Med tida kom de kjente dampskipene Herlaug, Rollaug og Folla. DS Folla gled i 1909 nybygd av slipen ved Ørens Mekaniske Verksted i Trondhjem. Med sin lengde på solide 115 og bredde på drøyt 20 – ikke meter, men fot – var den første Folla virkelig et skue.

 

De to aktørene Namsos Dampskibsselskap og Namdalens Aktie Dampskipsselskap drev side om side transport av passasjerer og gods fram til 1970; da de fusjonerte under navnet Namsos Trafikkselskap (NTS). Selskapene fikk imidlertid felles disponent åtte år tidligere, og etablerte i 1965 den første landbaserte aktiviteten – en skolebussrute i Nærøy.

 

Dette var for øvrig samme år som dagens administrerende direktør i Norsk Fisketransport, Harry Bøe, ble født – nettopp i Nærøy, selv om det er mulig at nyfødingen ankom på daværende Rørvik fødestue før ferden gikk til Hofles; med panoramautsikt sørvestover mot Follahavet.

 

Året 2008 et skille i NTS

Norsk Fisketransport (NFT) ble i 2004 etablert av Harry Bøe og kompanjong Børge Lorentzsen fra Dønna. Mens året 2008 framsto som et veiskille for tradisjonsrike NTS ved at kollektivtransporten på vann ble fisjonert ut til FosenNamsos Sjø, samtidig som man investerte i brønnbåtrederiet NFT.

 

Etter 2012 har nye investeringer gitt ny vind i seilene for NTS-konsernet. Satsningen mot den nye storindustrien på kysten, havbruk, gjorde at også serviceselskapet KB Dykk AS i juni 2014 ble datterselskapet. På samme tid ble NTS ASA eneeier i Norsk Fisketransport, og i januar 2015 ble båter og besetning i brønnbåtrederiet Fosnavaag Wellboats AS overtatt for 500 millioner kroner.

 

Norsk Fisketransport-gruppen har fortsatt sin historie og utvikling med en flåte av ni fartøy, 130 ansatte og det avanserte MS Havtrans (byggeår 2014) i spiss. Nå får imidlertid damen selskap som flaggskip, når Namsos kommer til heimbyen for dåp, åpent skip og adskillig festivitas …

 

En stor dag!

– En stor begivenhet ikke bare for NFT og NTS ASA, men hele kysten av Nord-Trøndelag. Det sier en forventningsfull direktør Harry Bøe foran lørdagens dåp og tilhørende markering,

 

– Namsos er den nye tid: Effektiv, miljøvennlig og topp moderne. Videre skal hun opereres av aktørene i Ytre Namdal gjennom deres felles selskap Oppdretternes Miljøservice (OMS). Og ikke minst skal fartøyet i stor grad bemannes av namdalinger, med Øyvind Rønningen fra Nærøy som en av de to skipperne, forteller Bøe.

 

Mens Namsos Trafikkselskap i tidligere tider transporterte mye folk på Namdalskysten, er individene i dag byttet med laks i milliontall.

 

– Uansett er vi trygge på at dagens «passasjerer» er fornøyde. Det er iallfall ingenting å utsette på utstyr og opplegg i tilknytning til de tre hovedtankene, sier Bøe om båten som kan frakte opp 650.000 kilo levende laks i hver vending.

 

Sjef nybygg og stedfortredende administrerende direktør Børge Lorentzsen er også tilfreds med skipet som like før nyttår ble levert fra Havyard Ship Technology i Leirvik.

 

– Vi er stolte over båten som tegner veldig bra. Nå ser vi fram til å få henne i full operativ drift på Namdalskysten, sier Lorentzsen som tilbake i 2004 var med å starte Norsk Fisketransport i lag med Harry Bøe.

 

Meget avansert bygg

Tre sirkulære tanker på totalt 3.200 kubikkmeter, tilhørende tekniske løsninger og støttesystem er den fremste kvaliteten til MS Namsos. Resultatet er skånsom og effektiv håndtering av laksen, både under lasting, transport og lossing.

 

Brønnbåten kan gå i lukket transport i servicefart om lag 12 knop med inntil 650 tonn laks om bord. I forbindelse med sortering og avlusing blir alle partikler samlet og tatt rede på. Videre har fartøyet med en sikkerhetsbemanning på seks personer naturligvis også automatiske system for vask og desinfisering mellom oppdragene.

 

Norsk Fisketransport omsatte i 2014 for nær 400 millioner kroner og oppnådde et nettoresultat på 37,9 millioner kroner. Ved utgangen av 2014 lå totalbalansen i selskapet på 782 millioner kroner, hvorav bokført egenkapital utgjorde vel 296 millioner kroner.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

NTS er et datterselskap av SalMar. 

  • Email
  • Facebook
  • Instagram

Følg oss på Facebook

NTS ASA

Bygget på WordPress av Smart Media AS i samarbeid med PKOM AS